Bewoners Wallen: 'We zijn decorstukken in een pretpark'

'I live here,' roept Kyung Carmiggelt als toeristen weer eens patat staan te eten voor haar deur op de Zeedijk. Zo heet ook de nieuwe campagne van Wallenbewoners tegen toeristenoverlast.

Het Parool 10 augustus 2018
 
Vrijgezellenfeesten, straatdealers en wetteloosheid. De verhalen over de 'urban jungle' van de Wallen zijn inmiddels wel bekend. Minder bekend is dat er in de buurt 3750 mensen wonen, onder wie 245 kinderen.

Om hun aanwezigheid zichtbaar te maken zijn de bewoners, in samenwerking met de gemeente, begonnen met de campagne 'I live here'. Met levensgrote posters van de gezinnen op de voordeuren en een informatiecentrum hopen ze respect af te dwingen bij bezoekers.

Toeristentrekpleister
In het speciaal ingerichte buurthuis aan de Lange Niezel, tussen de Oudezijds Voorburgwal en de Warmoesstraat, zitten deze donderdagmiddag zes Wallenbewoners aan de koffietafel.

De deur staat uitnodigend open voor voorbijgaande toeristen. Naast de gevel prijkt de I live here-poster van Edwin Schölvinck, die al 26 jaar in het bovenhuis woont. Mede door de doorgeslagen stadsmarketing zag hij 'zijn buurtje' veranderen van een 'no-goarea naar een toeristentrekpleister'.

De junks voor zijn deur maakten plaats voor toeristen. Met alle overlast van dien. "Over een stuk van 100 meter doe je soms 23 minuten."
 
Yet ten Hoorn, die woont op het Oudekerksplein, moet elke dag afwegen of ze haar hond gewoon kan uitlaten of het beestje eerst langs de mannen in tutu's en piemelpakken moet dragen. "We zijn decorstukken in een pretpark ­geworden," verzucht buurvrouw Bernadette de Wit.

Haar frustratie wordt soms zo groot dat ze ­vanuit haar raam op overlastgevers schiet met een 'waterkalasjnikov' van de speelgoedwinkel. "Komt nog best hard aan hoor, zo'n straal."

Verhuizen geen oplossing
Aan de Lange Niezel gaat het er tijdens de wekelijkse inloopdagen gemoedelijker aan toe, want de focus ligt op wederzijds begrip. Toeristen zijn echt geen kwaad volk, denken de bewoners, het probleem is alleen dat de meesten niet verder kijken dan de Nutellawinkels, smartshops en Argentijnse restaurants.

Daar hopen ze met ­deze campagne verandering in te brengen. "Natuurlijk is het niet de eindoplossing, maar een van de bouwstenen," zegt Ten Hoorn.

Want er moet veel veranderen, daarover zijn de bewoners het eens. "Meer handhavers," vindt De Wit. "Een diverser winkelaanbod," denkt Ten Hoorn. Burgemeester Halsema krijgt met haar 'dweilpauzes' en mobiele pinautomaten het voordeel van de twijfel. "Dat voelen toeristen meteen in hun portemonnee."

Verhuizen naar het platteland is voor geen van allen de oplossing. "We voelen ons hier thuis, dat laten we ons niet afnemen," zegt Ten Hoorn. Bovendien is er ook veel leuk aan wonen op de Wallen: de historie, pop-upstores en - geloof het of niet - de Wallen zijn overdag ronduit dorps.

'Really?'
Er is veel contact tussen de bewoners. Dat maakt ook dat de 'I live here'-campagne op veel vrijwilligers kan rekenen. Het enthousiasme van toeristen is deze middag wat ver te zoeken, los van een paar nieuwsgierige blikken.

Als Ten Hoorn even later buiten staat, loopt er een groep Londense toeristen langs. Of ze wisten dat in deze buurt bijna 4000 mensen ­wonen? Ze kijken verbaasd: "Really? Nee, we zien hier alleen de coffeeshops en vrouwen."

Natuurlijk worden ze luidruchtiger als ze gedronken hebben, zeggen ze. "Maar stoned zijn we juist lekker rustig." Na het beleefde gesprek verdwijnen ze in de Domino's Pizza.

Door:

Terug naar overzicht

Op de hoogte blijven van ons aanbod ?
Meld je hieronder vrijblijvend aan

Woning
Bedrijfsruimte